​مسابقات ریاضی دانشگاه واترلو کانادا

مرکز آموزش ریاضی و کامپیوتر دانشگاه واترلو کانادا

CEMC به الهام بخشیدن به دانش‌آموزان برای ماهر شدن در ریاضیات و علوم کامپیوتر اختصاص یافته است. ما متعهدیم که ابزارهایی را که دانش‌آموزان برای کسبِ اعتماد به نفس، رشد مهارت‌های حل مسئله و ذوق‌کردن با ریاضیات و محاسبات (مربوط به کامپیوتر)‌ نیاز دارند، در اختیار آن‌ها قرار دهیم.

مرکز آموزش ریاضیات و محاسبات دانشگاه واترلو کانادا

​مسابقات ریاضی دانشگاه واترلو کانادا یکی از قدیمی‌ترین مسابقات ریاضی در دنیا محسوب می‌شوند. اعتبار این مسابقات چنان است که بیش از نیم‌قرن، سالانه ۲۶۰/۰۰۰ دانش‌آموز از ۸۰ کشور دنیا در آزمون‌های ریاضی این دانشگاه شرکت کرده‌اند. دانش‌آموزان از سال‌های اولیهٔ دبستان (پایهٔ پنجم) تا پایان تحصیل در مدرسه (پایهٔ دوازدهم) می‌توانند با آزمون‌های "مرکز آموزش ریاضیات و محاسبات کامپیوتری واترلو" به سنجیدنِ مهارت‌های ریاضی خود بپردازند. مسابقاتِ گوناگونی توسط سی‌ای‌ام‌سی برگزار می‌شوند که در زیر نامِ آن ها آمده است.

CEMC چه مسابقاتی برگزار می‌کند؟

چالش کامپیوتری بیور (Beaver)                                                                                                        مسابقهٔ اقلیدس (Euclid)


مسابقات ریاضی پیشرفته و میانی کانادا (CSMC  CIMC)                                                          مسابقات تیمی ریاضی کانادا (CTMC)
 

رقابت محاسبات کامپیوتری کانادا (CCC)                                                                                         مسابقات فرایر، گالوا و هیپاتیا (FGH)


مسابقات پاسکال، کیلی و فرما (PCF)​​​​​​​                                                                                              مسابقات گاوس (Gauss)



​دانش‌آموزان در پایه‌های مختلف می‌توانند با هماهنگیِ مدرسه یا مرکزِ آموزشیِ از سراسر دنیا در این مسابقات شرکت کنند. پرسش‌های این آزمون‌ها طوری طراحی شده‌اند که دانش‌آموزان با اهداف و توانایی‌های ریاضیِ متنوع بتوانند در آن‌ها شرکت کنند: از دانش‌آموزانی که می‌خواهند در ریاضیات و علوم کامپیوتر سردربیاورند و در ابتدای راه قرار دارند، تا دانش‌آموزان ماهری که قصد دارند مرزهای توانمندی‌های خود را گسترش دهند. برای شرکت در هر کدام از این رقابت‌ها منابع آموزشی مختلفی وجود دارد که برخی از آن‌ها را CEMC منتشر می‌کند. هر سال بیش از ۱۰ میلیون نفر از آموزش‌های این مرکز استفاده می‌کنند. در کنار محتوای آموزشی، هر هفته یک مسئلهٔ هفته برای پایه‌های تحصیلی مختلف منتشر می‌شود که هفته‌ای بیش از ۱.۵ میلیون دانش‌آموز و معلم در طراحی و پاسخ دادن به آن ها مشارکت می‌کنند.  در ادامه دربارهٔ این آزمون‌ها و مسابقات و محتوا و شرایط شرکت در آن‌ها توضیح می‌دهیم. برای بیشتر آشنا شدن با هر یک از این مسابقات، روی پیوندی که در انتهای هر کدام قرار دارد بزنید. 

چالش کامپیوتری بیور (BCC)​​​​​​​

Beaver (بیوِر) به معنای سگ آبی است. هدف از برگزاریِ این چالش معرفی علوم کامپیوتر به دانش‌آموزان است. دانش‌آموزان علاقه‌مند می‌توانند بدون داشتنِ دانش قبلی هم در این چالش شرکت کنند. هم آنلاین می توان این آزمون را داد هم حضوری. 
بیور یک مسابقهٔ حل مسئله است که تمرکز آن بر تفکر منطقی و تفکر محاسباتی (رایانشی) است. پرسش‌های این چالش که از زیباترین مسئله‌ها در میان تمام مسابقات دانش‌آموزی دنیا محسوب می‌شوند، از موضوعات مفاهیمِ علوم کامپیوتر الهام گرفته اند اما با همان دانشی که در مدرسه و کلاس ریاضی آموخته‌اید می‌توانید به سؤال‌ها پاسخ دهید. 
​​​​​​​
چه کسانی می‌توانند در آزمون بیور شرکت کنند؟ 
​​​​​​​
دانش‌آموزان پایه‌های ششم و پایین‌تر می‌توانند در آزمونِ 
Grade 5/6 شرکت کنند. 
دانش‌آموزان پایه‌های هشتم و پایین‌تر می‌توانند در آزمونِ Grade 7/8 شرکت کنند. 
دانش‌آموزان پایه‌های دهم و پایین‌تر می‌توانند در آزمونِ Grade 9/10 شرکت کنند.
 


ساختارِ آزمون​​​​​​​ چگونه است؟
​​​​​​​
۱۲ مسئلهٔ چندگزینه‌ای مجموعاً ۶۰ امتیاز در آزمونِ Grade 5/6 
۱۵ مسئلهٔ چند گزینه‌ای مجموعاً ۹۰ امتیاز در آزمون‌های Grade 7/8 و  Grade 9/10​​​​​​​
۴۵ دقیقه
​​​​​​​استفاده از برخی ماشین‌حساب‌ها مجاز است. 


​​​​​​​این آزمون معمولاً در اواسط آذر ماه برگزار می‌شود. انستیتو ریاضیات سیستان به عنوان نمایندهٔ CEMC دانشگاه واترلو در ایران، امسال نیز این چالش را در ایران برگزار خواهد کرد. در صورتی که تمایل دارید در این آزمون شرکت کنید و ضمن حل مسئله‌های زیبای آن، مهارت‌های ریاضی و محاسباتی-کامپیوتری خود را بسنجید، تا پایان مهر ماه فرصت دارید ثبت‌ِنام کنید. 

ثبت‌نام در چالش بیور
بیور یک مسابقه و چالش مهم در ریاضی و علوم کامپیوتر است که انستیتو ریاضیات سیستان به نمایندگی از CEMC دانشگاه واترلو کانادا آن را در ایران برگزار می‌کند. دانش آموزان پایه های تحصیلی مختلف می‌توانند از طریق سایت انستیتو در این آزمون ثبت نام کنند.
دریافت اطلاعات بیشتر

المپـیـــــــــــــــاد

سبد خرید